Portrait of Bram Braam

*1980 in Sittard, The Netherlands; lives and works in Berlin

An Artist Interview #8

Bram Braam

EN / DE
Duo-Exhibition at PARK Tilburg, NL

by Bram Braam
Installation Cycle
2020
Duo-Exhibition at PARK Tilburg, NL
Photo: www.park013.nl

How would you describe your style?

Rough, smooth, raw, polished, heavy, light, elegant, minimalistic, poetic, fresh, classical, contemporary, architectural, spacious, street, decline, real, fake.

Wie würdest du deinen Style beschreiben?

Rau, glatt, roh, poliert, schwer, leicht, elegant, minimalistisch, poetisch, frisch, klassisch, zeitgenössisch, architektonisch, geräumig, straßenartig, dekliniert, echt, unecht.

View at Galerie Burster by Bram Braam

by Bram Braam
2020
View at Galerie Burster in Berlin, Germany
Photo: Silke Briel

Black by Bram Braam

by Bram Braam
How long is now
2019
175 x 65 x 88 cm
Bricks, tiles, wood, steel, spraypaint, paint
Courtesy: Galerie Burster

Untitled by Bram Braam

by Bram Braam
How long is now
2019
175 x 65 x 88 cm
Bricks, tiles, wood, steel, spraypaint, paint
Courtesy: Galerie Burster

Which materials and techniques do you work with?

Materiality is an important aspect of my work, and therefore my work is best to experience in person. When viewed online or in photographs it loses some of it's sensitivity portraying the specific materials, especially in my wall reliefs, and tactility is very important to me.

The materials I use vary on each project, but it's mostly industrial, wood, glass, steel, plexiglass, concrete, and bricks.

I work a lot with traces people have left behind on surfaces in the city, the easiest surfaces to collect are in this case wood, like flooring, old doors or window frames.

It is an ongoing search for me, so I'm always on the hunt fort the right material. I also work a lot with street furniture, or going after where to get this, At the moment the focus within my wall reliefs is on the concrete, and I'm experimenting a lot with using concrete as a source to make paintings.

Mit welchen Materialien und Techniken arbeitest du?

Materialität ist ein wichtiger Aspekt meiner Arbeit, und deshalb ist meine Arbeit am besten persönlich zu erleben. Wenn man sie online oder auf Fotos betrachtet, verliert sie etwas von ihrer Sensibilität bei der Darstellung der spezifischen Materialien, vor allem bei meinen Wandreliefs, und die Taktilität ist für mich sehr wichtig.

Die Materialien, die ich verwende, variieren bei jedem Projekt, aber meistens sind es industrielle Materialien, Holz, Glas, Stahl, Plexiglas, Beton und Ziegelsteine.

Ich arbeite viel mit Spuren, die Menschen auf Oberflächen in der Stadt hinterlassen haben. Die am einfachsten zu sammelnden Oberflächen sind in diesem Fall Holz, wie zum Beispiel Bodenbeläge, alte Türen oder Fensterrahmen.

Es ist eine fortwährende Suche für mich, ich bin also immer auf der Jagd nach dem richtigen Material. Ich arbeite auch viel mit Stadtmöbeln, gehe auf die Suche, wo man diese bekommen kann. Im Moment liegt der Fokus innerhalb meiner Wandreliefs auf dem Beton, und ich experimentiere viel damit, Beton als Quelle für Bilder zu verwenden.

The eye of the beholder by Bram Braam

by Bram Braam
Installation The eye of the beholder
2020
at Till Richter Museum
Photo: Wolfgang Ganter

The eye of the beholder by Bram Braam

by Bram Braam
Exhibition view What becomes and what remains
2020
Steel, wire, sticks
Solo Exhibition
Courtesy: Galerie Burster

Blurry Conflicts

by Bram Braam
Blurry Conflicts
2019
240 x 190 x 170 cm
Concrete, light, wood, paint, plastic, steel
Courtesy: Galerie Burster

What influences do you have in your work?

I’m dealing with architecture and the constant evolution of our daily surroundings. Connecting the poetry of daily life in urban environments in minimalistic interventions. I try to explore the boundaries of sculpture, reality and abstraction, and change the context and function of our daily objects in public spaces.

I’m specifically interested in the construct of reality and the way reality merges into something new. Is something authentic, a reconstruction, a copy or a mixture of all these things. In my work I try to play with these concepts. Some of the works look ready-made but are in fact perfectly balanced constructed sculptures. Here I play with the tension between coincidences and control - sometimes with the real traces people leave behind, and sometimes with traces made by myself. Mixing low culture with high culture, outside and inside, rough and smooth. A source of inspiration comes from the utopian thinking of the 20th century, modernism in architecture, brutalism and the partial failure of it. But also you can see references to minimalism, de stijl movement and Gordon Matta Clark for example.

Welche Einflüsse wirken sich auf deine Arbeiten aus?

Ich beschäftige mich mit Architektur und der ständigen Entwicklung unserer täglichen Umgebung. Ich verbinde die Poesie des täglichen Lebens in urbanen Umgebungen in minimalistischen Interventionen. Ich möchte die Grenzen von Skulptur, Realität und Abstraktion ausloten und den Kontext und die Funktion unserer täglichen Objekte im öffentlichen Raum verändern.

Ich interessiere mich speziell für das Konstrukt der Realität und die Art und Weise, wie die Realität in etwas Neues übergeht. Ist etwas authentisch, eine Rekonstruktion, eine Kopie oder eine Mischung aus all diesen Dingen. In meiner Arbeit versuche ich, mit diesen Konzepten zu spielen. Einige der Arbeiten sehen ready-made aus, sind aber in Wirklichkeit perfekt ausbalancierte, konstruierte Skulpturen. Hier spiele ich mit der Spannung zwischen Zufall und Kontrolle - manchmal mit den realen Spuren, die Menschen hinterlassen, und manchmal mit den von mir selbst gemachten Spuren. Ich mische niedrige Kultur mit hoher Kultur, außen und innen, rau und glatt. Eine Inspirationsquelle ist das utopische Denken des 20. Jahrhunderts, der Modernismus in der Architektur, der Brutalismus und sein partielles Scheitern. Man kann aber auch Bezüge zum Minimalismus, zur de stijl-Bewegung und zu Gordon Matta Clark sehen.

Venice-Nikopol by Bram Braam

by Bram Braam
Exhibition view Minimal tendency
2017
Exhibition at Cacaoafabriek
Photo: Peter Cox

The eye of the beholder by Bram Braam

by Bram Braam
Quarantine 1
2020
60 x 43 x 3 cm
Wood, spray paint, steel, spray can, concrete
Photo: M. Temme
Courtesy: Galerie Burster

Blurry Conflicts

by Bram Braam
Quarantine 2
2020
60 x 43 x 3 cm
Wood, spray paint, steel, spray can, concrete
Photo: M. Temme
Courtesy: Galerie Burster

Is there an approach with which you converge when starting new work and what is your way of working in the further process?

It depends on which work, it is mostly a process where one thing leads to each other. Sometimes it takes a few years till an idea find its final form, and it is slowly growing and changing in my mind till that moment. On the moment I’m working on several concrete works, and they all came out of one key piece of work I made in 2019, called “The Flow of History”. The work was made of real surfaces from a wall that came out of a building close to where I live, I rearranged it and attached it to a wooden surface and framed it. Before I’d worked mainly with real traces and materials that were used, it was some kind of rule I had for myself, but after this work I decided to change this and started experimenting with concrete and spraypaint and made the work “The Flow of Present”. I made molds for concrete and painted on the molds before I poured the concrete in. With this technique I came up with, you get an indirect transfer technique with spray paint left over on the concrete. It is a totally uncontrolled process and you never quite know what’s coming out eventually. In the beginning I was experimenting a lot and some of the concrete plates didn’t come out the mold really well, but the molds themselves looked amazing and I understood that these mistakes were the right material for a total new series of works, the series “Quarantine”. They have a really thin layer of concrete and traces of paint. The problem is that these surfaces are very hard to make again because it is a totally uncontrollable process.

3. Gibt es eine Herangehensweise, mit welcher du dich neuen Arbeiten oder Arbeitsreihen annäherst und wie ist dann die Arbeitsweise im weiteren Prozess?

Es hängt von der jeweiligen Arbeit ab, meistens ist es ein Prozess, bei dem eine Sache zur anderen führt. Manchmal dauert es ein paar Jahre, bis eine Idee ihre endgültige Form findet, und sie wächst und verändert sich langsam in meinem Kopf bis zu diesem Moment. Im Moment arbeite ich an mehreren konkreten Arbeiten, und sie alle sind aus einer Schlüsselarbeit hervorgegangen, die ich 2019 gemacht habe, mit dem Titel "The Flow of History". Vorher hatte ich hauptsächlich mit realen Spuren und verwendeten Materialien gearbeitet, das war eine Art Regel, die ich für mich selbst hatte, aber nach dieser Arbeit beschloss ich, das zu ändern und begann mit Beton und Sprühfarbe zu experimentieren und machte die Arbeit "The Flow of Present". Ich fertigte Gussformen für den Beton an und bemalte sie, bevor ich den Beton eingegossen habe. Mit dieser Technik, die ich mir ausgedacht habe, erhält man eine indirekte Übertragungstechnik mit Sprühfarbe, die auf dem Beton zurückbleibt. Es ist ein völlig unkontrollierter Prozess und man weiß nie genau, was am Ende herauskommt. Am Anfang habe ich viel experimentiert und einige der Betonplatten kamen nicht wirklich gut aus der Gussform heraus, aber die Gussformen selbst sahen erstaunlich aus und ich verstand, dass diese Fehler das richtige Material für eine ganz neue Serie von Arbeiten waren, die Serie "Quarantine". Sie haben eine wirklich dünne Schicht aus Beton und Spuren von Farbe. Das Problem ist, dass diese Oberflächen sehr schwer wieder herzustellen sind, weil es ein völlig unkontrollierbarer Prozess ist.

A finite slice of infinite space by Bram Braam

by Bram Braam
A finite slice of infinite space
2018
136 x 146 x 6.5 cm
Wood, glass, pypsem, plates, paint, kappa foam, tape, styrofoam
Courtesy: Galerie Burster

A finite slice of infinite space by Bram Braam

by Bram Braam
A finite slice of infinite space
2018
136 x 146 x 6.5 cm
Wood, glass, pypsem, plates, paint, kappa foam, tape, styrofoam
Courtesy: Galerie Burster

Was it always visible to you that you would become an artist?

I think from a very young age I only had talent in one thing, painting and drawing, so in a way it was very clear I would go into a creative field but I could have gone in many other directions.

When I was 20 I wasn't at all interested in contemporary art, that came later actually, back then I was still very active in graffiti art, also painting commissions and earning money with that.

I could have become a figurative painter if I wanted to, as I have the skills for that, so it was always clear I would become an artist, but I couldn't have predicted I'd become the artist I am today and mainly working in the abstract fields.

War es für dich schon immer ersichtlich, dass du Künstler wirst?

Ich glaube, ich hatte von klein auf nur in einer Sache Talent, dem Malen und Zeichnen, also war es in gewisser Weise sehr klar, dass ich in einen kreativen Bereich gehen würde, aber ich hätte auch in viele andere Richtungen gehen können.

Als ich 20 war, habe ich mich überhaupt nicht für zeitgenössische Kunst interessiert, das kam eigentlich erst später, damals war ich noch sehr aktiv in der Graffiti-Kunst, habe auch Auftragsarbeiten gemalt und damit Geld verdient.

Ich hätte ein figurativer Maler werden können, wenn ich gewollt hätte, da ich die Fähigkeiten dafür habe. Es war also immer klar, dass ich Künstler werden würde, aber ich hätte nicht vorhersehen können, dass ich der Künstler werden würde, der ich heute bin und hauptsächlich in den abstrakten Bereichen arbeite.

Untitled by Bram Braam

Photo: Luis Bortt

Untitled by Bram Braam

Photo: Luis Bortt

Untitled by Bram Braam

Photo: Luis Bortt

Untitled by Bram Braam

Photo: Luis Bortt

interview

Luis Bortt

back