Portrait of Anastasia Bay

*1988 in Paris, France; lives and works in Brussels
(Photo: Mateus West)

An Artist Interview #9

Anastasia Bay

EN / DE
Duo-Exhibition at PARK Tilburg, NL

by Anastasia Bay
Exhibition view Zillion Forefathers
2020
Exhibition at White House Gallery
Photo: Hugard & Overscheide
Courtesy: The artist and White House Gallery

How would you describe your work?

My painting is very spontaneous, populated with figures, and densely entangled, even forced into the format of the painting, through the lines and features. Sometimes fragile, glimpsing the weakness of the gesture. Large areas of color are immobile, the frame occupies the rest of the painting.

Wie würdest du deine Arbeit beschreiben?

Meine Malerei ist sehr spontan, bevölkert mit Figuren, und dicht verwoben, ja sogar gezwungen in das Format des Bildes, durch die Linien und Merkmale. Manchmal zerbrechlich, die Schwäche der Geste andeutend. Große Bereiche der Farbe sind unbeweglich, der Rahmen nimmt den Rest des Gemäldes ein.

Black by Anastasia Bay

by Anastasia Bay
Boxers
2020
200 x 160 cm
Acryl on canvas
Photo: Hugard & Overscheide
Courtesy: The artist and Sorry We're Closed

Untitled by Anastasia Bay

by Anastasia Bay
The One Who WA
2020
200 x 160 cm
Acryl on canvas
Photo: Hugard & Overscheide
Courtesy: The artist and Galerie Derouillon

What influences do you have in your work

I love working with a lot of open books around me. Before each new painting I develop a kind of army around me, at the moment I am looking to paint a couple lying down. If I had to describe my studio right now, I have a book of Kippenberger open to the page of "The Raft of the Medusa", Mantegna's "Lamentation of Christ", the "Couple in Bed" of Philip Guston on my back, Paul Thek's "The Tomb" on the floor and some exhibition cards of stone "lying" or medieval bedroom scenes. Beyond these formal rapprochements, I also have on my table Richard Tuttle open to Egyptian Works for his curves and shades. And for each painting this battlefield is differently composed.

Even if at the end the painting looks like none of this, it reassures me to be surrounded by reproductions of works I love, it's noisy and inspiring. I think it touches the same treatise that I use in drawing before I start a painting. I integrate the gestures, through many attempts, and through the sharpness and also through the analogy of beauty and precision of the works that fascinate me.

Welche Einflüsse wirken sich auf deine Kunst aus?

Ich liebe es, mit vielen offenen Büchern um mich herum zu arbeiten, vor jeder neuen Arbeit baue ich eine Art Armee um mich herum auf. Im Moment male ich ein liegendes Paar. Wenn ich jetzt mein Atelier beschreiben müsste, habe ich ein Buch von Kippenberger zum "Floß der Medusa" aufgeschlagen, Mantegnas „Beweinung Christi“, das Paar im Bett von Philip Guston auf der Rückseite, das Grabmal von Paul Thek auf dem Boden und einige Ausstellungskarten von stone "lying" oder mittelalterliche Schlafzimmerszenen. Neben diesen formalen Ansätzen habe ich auch Richard Tuttle auf dem Tisch liegen und ägyptische Werke wegen seiner Kurven und Schattierungen. Für jedes Gemälde ist dieses "battlefield" unterschiedlich komponiert.

Selbst wenn das Gemälde am Ende wie keines der oben genannten aussieht, beruhigt es mich, von Reproduktionen von Werken umgeben zu sein, die ich liebe, es ist laut und inspirierend. Ich denke, es berührt die gleiche Abhandlung, die ich beim Zeichnen verwende, bevor ich ein Gemälde beginne. Ich integriere die Gesten, durch viele Versuche, und durch die Schärfe und auch durch die Analogie von Schönheit und Präzision der Werke, die mich faszinieren.

The eye of the beholder by Anastasia Bay

by Anastasia Bay
Exhibition view Zillion Forefathers
2020
Exhibition at White House Gallery
Photo: Hugard & Overscheide
Courtesy: The artist and White House Gallery

The eye of the beholder by Anastasia Bay

by Anastasia Bay
Those Who Don't Mind
2020
200 x 160 cm
Acryl on canvas
Photo: Hugard & Overscheide
Courtesy: The artist and Sorry We're Closed

Blurry Conflicts

by Anastasia Bay
Moon Walk
2020
200 x 160 cm
Acryl on canvas
Photo: Hugard & Overscheide
Courtesy: The artist and Sorry We're Closed

Is there an approach with which you converge when starting new work?

There is very often a drawing, repeated several times, when I have the form well integrated, I draw it on the raw canvas, most of the time it doesn't have much to do with it, but it calms me to submit this "training". The color comes afterwards, by observing the composition I will be able to determine the color...

Gibt es eine Herangehensweise, mit welcher du dich neuen Arbeiten oder Arbeitsreihen annäherst?

Es gibt sehr oft eine Zeichnung, von denen ich viele hintereinander anfertige, wenn ich die Form gut integriert hab..e, zeichne ich sie auf die rohe Leinwand, meistens hat sie nicht viel damit zu tun, aber es beruhigt mich, dieses "Training" zu durchlaufen. Die Farbe kommt danach, durch Beobachtung der Komposition kann ich die Farbe bestimmen...

What is your way of working in the further process?

...Then I work through successive layers of "juice", often in acrylic, although I miss the smell of oil. I apply the color in outline, also in different layers, so that the lower layers interact with the upper layer.

Wie ist dann die Arbeitsweise im weiteren Prozess?

...Dann arbeite ich durch aufeinanderfolgende Schichten von "Saft", oft in Acryl, obwohl ich den Geruch von Öl vermisse. Ich trage die Farbe in Umrissen auf, auch in verschiedenen Schichten, so dass die unteren Schichten mit der oberen Schicht interagieren.

Venice-Nikopol by Anastasia Bay

by Anastasia Bay
La Maladie Pressée
2020
200 x 160 cm
Acryl on canvas
Photo: Hugard & Overscheide
Courtesy: The artist and Sorry We're Closed

The eye of the beholder by Anastasia Bay

by Anastasia Bay
Stone Washed Streetfightersseries
2020
200 x 160 cm
Acryl on canvas
Photo: Hugard & Overscheide
Courtesy: The artist and Galerie Derouillon

Blurry Conflicts

by Anastasia Bay
Frico Jeans
2020
220 x 200 cm
Acryl on canvas
Photo: Hugard & Overscheide
Courtesy: The artist and Galerie Derouillon

Have you always wanted to become an artist?

As long as I can remember, I always wanted to be a painter. Even in my childhood notebooks I wrote about my desire to enter the Beaux-Arts de Paris, I was determined. But I have no idea why or how it crossed my mind at such a young age, I have yet to find out. I started painting at the Beaux-Arts when I was 18, before that I didn't have the equipment for it, I only made drawings in notebooks, and yet I applied to be a painter then.

War es für dich schon immer ersichtlich, dass du Künstlerin wirst?

Solange ich mich erinnern kann, wollte ich immer Malerin werden. Schon in meinen Kindheitsheften schrieb ich über meinen Wunsch, in die Beaux-Arts de Paris einzutreten, ich war fest entschlossen. Aber ich habe keine Ahnung, warum oder wie es mir in einem so jungen Alter in den Sinn kam, das muss ich noch herausfinden. Ich habe mit 18 Jahren angefangen, an den Beaux-Arts zu malen, davor hatte ich nicht die Ausrüstung dafür, ich habe nur Zeichnungen in Notizbüchern gemacht, und trotzdem habe ich mich damals als Malerin beworben.

The eye of the beholder by Anastasia Bay

by Anastasia Bay
Exhibition view Zillion Forefathers
2020
Exhibition at White House Gallery
Photo: Hugard & Overscheide
Courtesy: The artist and White House Gallery

interview

Luis Bortt

back