Hunting Hearts

Maria Serga | Laura Suryani Thedja

Projektraum 145, Berlin

16.07.2021 – 30.07.2021

EN / DE
Hunting Hearts

Photo: Meret Freisen

With "Hunting Hurts" Laura Suryani Thedja and Maria Serga show their works at Projektraum 145 in Berlin-Mitte. They create a space full of tension, which at first sight seems harmonious, poetic, but Thedja's and Serga's paintings are all about stories, about sexuality, turf wars, hunting, territorial fights and love. However, it is not only the individual works that tell stories, but one must read between the works, compare the works, because they have clear references to each other. The works are meant to be related to each other. The hunt to be followed, the fight to be examined, the love games to be surveyed. Quotations, characters are found again; you just have to let yourself be drawn into the spell of Serga's and Thedja's impulsive, moving, suspenseful narratives.

Mit „Hunting Hurts” zeigen Laura Suryani Thedja und Maria Serga ihre Arbeiten im Projektraum 145 in Berlin-Mitte. Sie erschaffen einen Raum voller Spannung, der auf den ersten Blick harmonisch, poetisch erscheint, aber Thedjas und Sergas Malerien handeln von Erzählungen, über Sexualität, Revierkämpfe, Jagd, Territorialkämpfe und Liebe. Es sind nicht nur die einzelnen Arbeiten, die Geschichten erzählen, sondern man muss zwischen den Arbeiten lesen, die Arbeiten vergleichen, denn sie haben klare Bezüge zueinander. Die Arbeiten sollen miteinander in Beziehung gesetzt werden. Die Jagd verfolgt, der Kampf untersucht und die Liebespiele begutachtet werden. Es finden sich Zitate, Figuren wieder; man muss sich einfach in den Bann der impulsiven, bewegenden, spannungsvollen Erzählungen von Maria Serga und Laura Suryani Thedja ziehen lassen.

Sunny Day in Garden by Haleen Lee

Maria Serga
Exhibition view Hunting Hearts
2021
Projektraum 145, Berlin
Photo: Moritz Haase

The setting in Laura Suryani Thedja's stories is the open nature, from an aesthetic point of view, as nature acts as a resting space, a restful space. But also as a fictional space, detached from reality, in that man and nature are contrasted. Thedja questions this approach and treats in her work this distance and its origin.

Der Spielort in Laura Suryani Thedjas Erzählungen ist die freie Natur, aus einer Ästhetik heraus, da die Natur als Ruheraum, als erholsamer Raum wirkt. Aber auch als fiktiver Raum, von der Realität losgelöst, indem Mensch und Natur kontrastiert sind. Thedja hinterfragt diesen Ansatz und behandelt in ihrer Arbeit diese Distanz und dessen Ursprung.

Sunny Day in Garden by Haleen Lee

Laura Suryani Thedja
Exhibition view Hunting Hearts
2021
Projektraum 145, Berlin
Photo: Moritz Haase

Untitled by Haleen Lee

Laura Suryani Thedja & Maria Serga
Exhibition view Hunting Hearts
2021
Projektraum 145, Berlin
Photo: Moritz Haase

Untitled by Haleen Lee

by Laura Suryani Thedja
Forrest Fantasy
2021
Oil on canvas
70 x 90 cm
Photo: Moritz Haase

Laura Suryani Thedja: “Man-made things in nature feel wrong, that is, unnatural. But at the same time, a human being is a natural being, just like a fish or a rabbit and everything that a human being creates. The separation to nature is not at all clear, if an animal creates a cave, it is just as artificial, since nothing is simply there, but by the work of the animal – or exactly of humans develops.”

Laura Suryani Thedja: “Von Menschen gemachte Dinge in der Natur fühlen sich falsch, also unnatürlich an. Aber gleichzeitig ist der Mensch ein natürliches Wesen, genauso wie ein Fisch oder ein Hase und alles was der Mensch schafft. Die Trennung zur Natur ist ja gar nicht klar, wenn ein Tier eine Höhle schafft, ist sie ja genauso künstlich, da nichts einfach so da ist, sondern durch die Arbeit des Tieres – oder eben des Menschen entsteht.”

HIVE by Haleen Lee at Schierke Seineke Galerie

by Laura Suryani Thedja
Untitled
2021
Oil on Canvas
140 x 160 cm
Photo: Moritz Haase

Sunny Day in Garden by Haleen Lee

Maria Serga & Laura Suryani Thedja
Exhibition view Hunting Hearts
2021
Projektraum 145, Berlin
Photo: Moritz Haase

Maria Serga's characters and narratives take place in living spaces, although it matters less to her whether the free nature or the urban living space functions as the setting for the scene. She plays with the inner thoughts of the characters she depicts or puts herself in.

"Lovers" is about a past love and depicts the retrospective through the "rose-colored glasses". The thought is about something past, closed off, but now present anew. One is again completely in this thought space, the picture is kept very monochrome, one sees no faces, the looks are averted; the spectacle thus plays in the current, present memory. In „Give her some food“ Maria Serga works with symbols that strongly shape the narrative in retrospect. She depicts a certain prototype man who is masked and protected. The person has a party hat on, unpleasant flirting portrayed as a giant party. Flattery is thrown around intrusively without the guests ever asking for an invitation.

Maria Sergas Figuren und Erzählungen finden in Wohnräumen statt, auch wenn es für sie weniger eine Rolle spielt, ob die freie Natur oder der urbane Wohnraum als Spielort fungiert. Sie spielt mit den inneren Gedanken der Figuren, die sie abbildet, oder in die sie sich hineinversetzt.

Lovers“ handelt von einer vergangenen Liebe und stellt den Rückblick durch die „rosarote Brille“ dar. Der Gedanke handelt von etwas Vergangenen, Abgeschlossenen, das jetzt aber wieder neu präsent ist. Man ist wieder komplett in diesem Gedankenraum, das Bild ist sehr monochrom gehalten, man sieht keine Gesichter, die Blicke sind abgewendet; das Schauspiel spielt also in der jetzigen, gegenwärtigen Erinnerung. In „Give her some food“ arbeitet Maria mit Symbolen, die die Erzählung im Nachhinein stark prägen. Sie stellt einen bestimmten prototypischen Mann dar, der maskiert und geschützt ist. Die Person hat einen Partyhut auf, unangenehmes Flirten wird als Riesenparty dargestellt. Mit Schmeicheleien wird aufdringlich um sich geworfen, ohne dass die Gäste jemals nach einer Einladung fragen.

Untitled by Haleen Lee

by Maria Serga
Give her some food
2021
Oil on canvas
70 x 50 cm

Untitled by Haleen Lee

by Maria Serga
Lovers
2021
Oil on canvas
100 x 75 cm

HIVE by Haleen Lee at Schierke Seineke Galerie

by Maria Serga
Into the Wild
2020
Oil, Chalk, Pastell on canvas
205 x 90 cm
Photo: Meret Freisen

As in "Into the Wild" Serga brings the animalistic from the wild back into the fictional home. She puts herself in a male perspective and depicts its civilized sexuality. The many horses that appear in her work are emblematic of the driving hunting motif. Like the cheetah would hunt the horse, Maria Serga's works depict the horse as a driven animal that assumes this role.

The living space functions as a separation between the public and the private. One can live out one's private life completely without being observed, but the feeling of being observed is constantly there.

Wie in „Into the Wild“, holt Serga das animalische aus der wilden Natur zurück in die fiktive Wohnung. Sie versetzt sich in eine männliche Perspektive und bildet dessen zivilisierte Sexualität ab. Die vielen Pferde, die in ihren Arbeiten vorkommen, stehen sinnbildlich für das treibende Jagdmotiv. Wie der Gepard das Pferd jagen würde, wird in Maria Sergas Arbeiten das Pferd als getriebenes Tier, das diese Rolle annimmt, dargestellt.

Der Wohnraum fungiert als Trennung zwischen dem Öffentlichen und dem Privaten. Man kann das Privatleben völlig ausleben, ohne dass man beobachtet wird, aber des Gefühl des beobachtet werden ist stetig da.

Sunny Day in Garden by Haleen Lee

by Laura Suryani Thedja
Hunting Hearts
2021
Oil on Canvas
100 x 160 cm

Maria Serga: “And you also catch a lot, you often see naked people in the apartment and then you're not surprised, they're in private and then it's okay.”

Laura Suryani Thedja: “You can just as well be observed in nature. The feeling of being protected is definitely there, but it's still a public and threatening space because of the feeling of being exposed, you're on your own. As opposed to urban living space, where you're not alone.”

Maria Serga: “Und man kriegt ja auch viel mit, man sieht oft nackte Menschen in der Wohnung und dann wundert man sich nicht, sie sind ja im Privaten und dann ist das in Ordnung.”

Laura Suryani Thedja: “Man kann genauso gut auch in der Natur beobachtet werden. Das Gefühl das Geschütztsein ist zwar auf jeden Fall da, aber trotzdem ist es ein öffentlicher und bedrohlicher Raum, aufgrund des Gefühls der Ausgesetztheit, man ist auf sich allein gestellt. Im Gegensatz zum urbanen Wohnraum, in dem man nicht allein ist.”

Untitled by Haleen Lee

by Laura Suryani Thedja
Roter Schuh
2021
Oil on paper
21 x 29,7 cm, framed

The red shoe in Thedja's work stands for something human-made, but it raises further associations typical of Thedja. A person enters a space and thus makes it his territory. The red and high-heeled, of course, at the same time quite stereotypically stands for femininity, the color red is very strong. Thedja questions contradictory phenomena that come with that women are encouraged to wear these shoes, but women have also adopted this as its own symbol. As something very self-confident, very powerful.

Der rote Schuh in Thedjas Arbeiten steht für etwas Menschgengemachtes, doch wirft er weitere, für Thedja typische Assoziationen auf. Der Mensch betritt einen Raum und macht diesen damit zu seinem Territorium. Der rote und hochhackige steht natürlich gleichzeitig auch ganz klischeemäßig für Weiblichkeit, die Farbe Rot ist sehr stark. Thedja hinterfragt gegensätzliche Erscheinungen die damit einhergehen, dass Frauen dazu angehalten werden, diese Schuhe zu tragen, aber Frauen dies auch als eigenes Symbol angenommen haben. Als etwas sehr Selbstbewusstes, sehr Kraftvolles.

HIVE by Haleen Lee at Schierke Seineke Galerie

Laura Suryani Thedja & Maria Serga
Exhibition view Hunting Hearts
2021
Projektraum 145, Berlin

In Laura Suryani Thedja's works the man does not appear, one can only imagine his presence, but for Thedja he plays no role in the picture in the first place. Maria Serga shows the perspective of a woman who puts herself in the view of a man. Here again the paradoxical connection of nudity to the animalistic becomes clear. Serga's figures pretend to be detached, open, yet they are alienated from nature and, above all, objectified. Nudity plays a central role in both Laura Suryani Thedja's and Maria Serga's work. Nevertheless, there is a very great tension between their respective representations.

In den Arbeiten von Laura Suryani Thedja taucht der Mann nicht auf, man kann sich seine Anwesenheit nur vorstellen, aber für Thedja spielt er im Bild erst einmal überhaupt keine Rolle. Maria Serga zeigt die Perspektive einer Frau, die sich in die Sichtweise eines Mannes hineinversetzt. Hier wird wieder die paradoxe Verbindung der Nacktheit zum animalischen deutlich. Sergas Figuren tun so als wären sie losgelöst, geöffnet, doch sind sie der Natur entfremdet und vor allem vergegenständlicht. Nacktheit spielt eine zentrale Rolle sowohl in Laura Suryani Thedjas als auch Maria Sergas Arbeit. Dennoch besteht eine sehr große Spannung zwischen der jeweiligen Darstellung.

HIVE by Haleen Lee at Schierke Seineke Galerie

by Laura Suryani Thedja
Manimal
2021
Oil on Canvas
100 x 100 cm

Laura Suryani Thedja: With me, the nudity has a self-confidence and something very natural about it. The nudity is self-chosen freely, you do not have to be hidden without being reduced to this nudity, you take it yourself and put it in scene quite confidently for yourself and no one else.”

Maria Serga: “How we thematize nudity in our works is really quite contrasting. Laura's work shows that you can be naked and free in nature. If you ask yourself what the body actually is, or look at this game of hiding behind rules and norms, it doesn't feel free to me at all, much more like conformity. If you look at it that way, you can see a strong rivalry of: “I can take the space, I am there” and with me this rather tense, with strained look: “I am not free, I have to act like this”.”

Laura Suryani Thedja: “Bei mir hat die Nacktheit ein Selbstbewusstsein und etwas ganz Natürliches an sich. Die Nacktheit ist selbst frei gewählt, man muss nicht versteckt sein, ohne auf diese Nacktheit reduziert zu werden, man nimmt sich diese selbst und setzt sie ganz selbstbewusst für sich und sonst niemanden in Szene.”

Maria Serga: “Wie wir Nacktheit in unseren Arbeiten thematisieren ist schon sehr gegensätzlich. In Lauras Arbeiten wird gezeigt, man kann nackt frei in der Natur sein. Wenn man sich die Frage stellt, was der Körper eigentlich ist, oder dieses Versteckspiel hinter Regeln und Normen betrachtet, fühlt es sich für mich gar nicht frei an, viel mehr nach Angepasstheit. Wenn man es so sieht, erkennt man eine starke Rivalität von: „ich kann mir den Raum nehmen, ich bin doch da“ und bei mir dieses ja eher angespannte, mit angestrengtem Blick: „ich bin nicht frei, ich muss so handeln.”

The eye of the beholder by Haleen Lee

Photo: Meret Freisen

Untitled by Haleen Lee

Photo: Meret Freisen

Untitled by Haleen Lee

Photo: Meret Freisen

Untitled by Haleen Lee

Maria Serga (l.) und Laura Suryani Thedja (r.)
Photo: Meret Freisen

Maria Serga (*1997 in Idar-Oberstein, Germany) studied Fine Arts in the class of Prof. Valérie Favre at Universität der Künste Berlin and Philosophy at Freie Universität Berlin. She is scholarship holder of the artist program of the Cusanuswerk. Maria Serga lives and works in Berlin.

Laura Suryani Thedja (*1993 in Berlin, Germany) studied Fine Arts in the class of Prof. Valérie Favre at Universität der Künste Berlin, Fine Arts at the University of Arts London and philosophy at Freie Universität Berlin. She is scholarship holder of the artist program of the Cusanuswerk and received the Schulz-Stübner Price 2021. Laura Suryani Thedja lives and works in Berlin.

interview

Luis Bortt