Portrait of Olya Bazilevich by Luis Bortt

*1997; lives and works in Berlin
(Photo: Luis Bortt)

An Artist Interview #12

Olya Bazilevich

EN / DE
HIVE by Olya Bazilevich at Schierke Seineke

by Olya Bazilevich
The One-way sculpture series
2017
20 x 35 cm each
Balloons, clamps, ear sticks, rubber bands
Moscow
Photo: Jenya Filatova
Courtesy: The artist

How would you describe your work?

I’ve developed for me a method of creating without overthinking and overanalysing but working intuitively and following personal emotions. I am searching for the hidden beauty in the «imperfection» of mistakes caused using digital tools. I am letting myself be guided by intuition, the movement of hand or material I am using.
In my works I am trying to reflect my perception of the world filled with a sense of fear of the fragility and instability and at the same time a naïve desire to enjoy life.

The combination of colours, forms and lines create the expressive composition and turn the white flat surface into a deep space filled with the diverse emotions.

Wie würdest du deine Arbeit beschreiben?

Ich habe für mich eine Methode entwickelt, ohne zu viel zu überdenken und zu analysieren, sondern intuitiv zu arbeiten und meinen persönlichen Emotionen zu folgen. Ich suche nach der verborgenen Schönheit in der "Unvollkommenheit" von Fehlern, die durch die Verwendung digitaler Werkzeuge entstehen. Ich lasse mich von der Intuition, der Bewegung der Hand oder dem Material, das ich benutze, leiten.
In meinen Arbeiten versuche ich, meine Wahrnehmung der Welt widerzuspiegeln, die von einem Gefühl der Angst vor der Zerbrechlichkeit und Instabilität und gleichzeitig einem naiven Wunsch, das Leben zu genießen, erfüllt ist.

Die Kombination von Farben, Formen und Linien schafft eine ausdrucksvolle Komposition und verwandelt die weiße, flache Oberfläche in einen tiefen Raum, der mit verschiedenen Emotionen gefüllt ist.

The eye of the beholder by Olya Bazilevich

by Olya Bazilevich
Nr III. The One-way sculpture series
2017
20 x 35 cm each
Balloons, clamps, ear sticks, rubber bands
Moscow
Photo: Jenya Filatova
Courtesy: The artist

Blurry Conflicts

by Olya Bazilevich
Nr V. The One-way sculpture series
2017
20 x 35 cm each
Balloons, clamps, ear sticks, rubber bands
Moscow
Photo: Jenya Filatova
Courtesy: The artist

Which materials and techniques do you work with?

I use not only one certain technique as it is traditionally meant. I prefer to use some diverse media as a tool to reflect my emotional and sensual perception of the world. Which I see through the lens of pleasure, hedonism and joy.
Due to my classical academic art education and experience with technology from the field of visual communication design I can work in a multidisciplinary way.
For example, I can mix some analogue practices like drawing or painting with the digital (generative) techniques together, while I am using a computer or mobile phone as a tool.

Mit welchen Materialien und Techniken arbeitest du?

Ich verwende nicht nur eine bestimmte Technik, im traditionellen Sinne. Ich ziehe es vor, einige verschiedene Medien als Werkzeug zu verwenden, um meine emotionale und sinnliche Wahrnehmung der Welt zu reflektieren. Die ich durch die Linse der Lust, des Hedonismus und der Freude sehe.
Aufgrund meiner klassischen akademischen Kunstausbildung und Erfahrung mit Technik aus dem Bereich des visuellen Kommunikationsdesigns kann ich multidisziplinär arbeiten.
Zum Beispiel verbinde ich einige analoge Praktiken wie Zeichnen oder Malerei mit den digitalen (generativen) Techniken, während ich einen Computer oder ein Mobiltelefon als Werkzeug benutze.

ERBGERICHT - NEUE RÄUME by Olya Bazilevich at Robert Morat Galerie

by Olya Bazilevich
Something went wrong. The self reflection series
2019
Looped video animation. 23,5”
Amsterdam
Courtesy: The artist

HIVE by Olya Bazilevich at Schierke Seineke Galerie

by Olya Bazilevich
Does it matter? Did you see that? The self-reflection series
2019
100 x 150 cm
Light boxes, inkjet print
Berlin
Courtesy: The Artist

What influences do you have in your work?

A mix of post-modernism and meta-irony:
Fashion, 90th and 2000th advertisement and music videos, sex representation in visual culture, spaces with air or water, sun light, sport especially gymnastic and dance.

So, like my works — a combination of the physical and spiritual. :)

Welche Einflüsse wirken sich auf deine Kunst aus?

Eine Mischung aus Postmoderne und Meta-Ironie:
Mode, 90er- und 2000er-Werbung und Musikvideos, Sexdarstellung in der visuellen Kultur, Räume mit Luft oder Wasser, Sonnenlicht, Sport, besonders Gymnastik und Tanz.

So wie meine Arbeiten - Eine Kombination von Körperlichem und Geistigem. :)

The eye of the beholder by Olya Bazilevich

by Olya Bazilevich
Quantasoma. The nano-painting series (Detail)
2020
90 x 120 cm
Acrylic glass, inkjet print
Berlin
Photo: Sergei Skip
Courtesy: The Artist

Blurry Conflicts

by Olya Bazilevich
Quantasoma. The nano-painting series (Detail)
2020
90 x 120 cm
Acrylic glass, inkjet print
Berlin
Photo: Sergei Skip
Courtesy: The Artist

HIVE by Olya Bazilevich at Schierke Seineke Galerie

by Olya Bazilevich
Eye-tracking
2017
70 x 100 cm
Steel, silk screen
Berlin
Photo: Andrew Maikov
Courtesy: Elisha Smith-Leverock

Is there an approach with which you converge when starting new work?

Under the influence of the instability and insecurity around me, I grew up to be a very sensitive and emotional person. So, I am easy getting excited or adored by the things that happens around me. I would say that the beginning of a new job for me is the end moment, when I can keep the emotions and feelings inside me. I know it is not the most sustainable model of the creative process and well-being, and day by day I am learning more structure and system in my work process that keeps me in balance.

Gibt es eine Herangehensweise, mit welcher du dich neuen Arbeiten oder Arbeitsreihen annäherst?

Unter dem Einfluss der Instabilität und Unsicherheit um mich herum, wuchs ich zu einer sehr sensiblen und emotionalen Person heran. Daher bin ich leicht aufgeregt oder bewundert von den Dingen, die um mich herum passieren. Ich würde sagen, dass der Beginn eines neuen Jobs für mich der letzte Moment ist, in dem ich die Emotionen und Gefühle in mir behalten kann. Ich weiß, dass dies nicht das nachhaltigste Modell des kreativen Prozesses und des Wohlbefindens ist, und ich lerne Tag für Tag mehr Struktur und System in meinem Arbeitsprozess, das mich im Gleichgewicht hält.

Untitled by Olya Bazilevich

by Olya Bazilevich
Does it matter? The self-reflection series
2019
30 x 40 cm
Alu Dibond, inkjet print
Berlin
Courtesy: Isaac Malca

Untitled by Olya Bazilevich

by Olya Bazilevich
Dance for friends. The self-reflection series
2020
30 x 40 cm
Alu Dibond, inkjet print
Berlin
Courtesy: Theresa Mey

Untitled by Olya Bazilevich

by Olya Bazilevich
Once on the beach. The self-reflection series
2019
10 x 7 cm
Alu Dibond, inkjet print
Berlin
Courtesy: The Artist

Untitled by Olya Bazilevich

by Olya Bazilevich
Did you see it? The self-reflection series
2019
30 x 40 cm
Alu Dibond, inkjet print
Berlin
Courtesy: Isaac Malca

Untitled by Olya Bazilevich

by Olya Bazilevich
Dance for friends. The self-reflection series
2020
30 x 40 cm
Alu Dibond, inkjet print
Berlin
Courtesy: Theresa Mey

Untitled by Olya Bazilevich

by Olya Bazilevich
The technical problem has occurred. The self-reflection series
2020
Digital graphics
Berlin
Courtesy: The Artist

Untitled by Olya Bazilevich

by Olya Bazilevich
Does it matter? The self-reflection series
2019
30 x 40 cm
Double layer acrylic glass, inkjet print
Berlin
Courtesy: The Artist

Untitled by Olya Bazilevich

by Olya Bazilevich
A smashed green machine. The self-reflection series
2019
30 x 40 cm
Double layer acrylic glass, inkjet print
Berlin
Courtesy: The Artist

What is your way of working in the further process?

My manifesto of creating things:

• emBody positive – trust yourself, respect your feelings and intuition, intuitive working means trust to the materials and hands.
• World observation. Be an observer. Collect the visual library of feelings.
• Be director of everything ( / director of yourself) – create and manage your own universe, make the rules within it and live and act in accordance with them.
• Poeticise reality. Even when it’s absurd and ridiculous. At the very least, make a joke about it.
• The ugliness can be beautiful too (or fresh at least).
• Cut-up and mix-out reality.

Wie ist dann die Arbeitsweise in weiteren Prozess?

Mein Manifest für das Erschaffen von Arbeiten:

• emBody positive – vertraue dir selbst, respektiere deine Gefühle und deine Intuition, intuitives Arbeiten bedeutet Vertrauen zu den Materialien und Händen.
• Weltbeobachtung. Sei ein Beobachter. Sammle die visuelle Bibliothek der Gefühle.
• Sei Regisseur von allem ( / Regisseur von dir selbst) – erschaffe und verwalte dein eigenes Universum, stelle die Regeln darin auf und lebe und handle in Übereinstimmung mit ihnen.
>• Poetisiere die Realität. Auch wenn sie absurd und lächerlich ist. At least make a joke about it.
• Auch das Hässliche kann schön sein (oder zumindest frisch).
• Die Realität zerschneiden und durcheinanderbringen.

The eye of the beholder by Olya Bazilevich

by Olya Bazilevich
A smashed pink machine. The self-reflection series
2020
100 x 70 cm
Paper, Inkjet print
Berlin
Courtesy: The Artist

Blurry Conflicts

by Olya Bazilevich
The nature of restraint. The self-reflection series
2021
Digital graphics
Berlin
Courtesy: The Artist

Have you always wanted to become an artist?

When I was very little, I wanted to be a ballerina, but instead of ballet class I got to the ballroom dancing class, where I was supposed to dance with a boy. Of course, I’ve never came back there again. And my mama brought me to the painting class.

War es für dich schon immer ersichtlich, dass du Künstlerin wirst?

Als ich sehr klein war, wollte ich Ballerina werden, aber statt zum Ballettunterricht kam ich zum Gesellschaftstanzkurs, wo ich mit einem Jungen tanzen sollte. Natürlich bin ich nie wieder dorthin zurückgegangen. Und meine Mama hat mich in den Malkurs gebracht.

The eye of the beholder by Olya Bazilevich

by Olya Bazilevich
Accidentally nice
2018
200 x 150 cm
Cotton, laser print
Berlin
Photo: Jenya Filatova
Courtesy: Jenya Filatova

Blurry Conflicts

by Olya Bazilevich
Accidentally nice
2018
200 x 150 cm
Cotton, laser print
Berlin
Photo: Jenya Filatova
Courtesy: Jenya Filatova

The eye of the beholder by Olya Bazilevich

Photo: Luis Bortt

The eye of the beholder by Olya Bazilevich

Photo: Luis Bortt

The eye of the beholder by Olya Bazilevich

Photo: Luis Bortt

The eye of the beholder by Olya Bazilevich

Photo: Luis Bortt

Brief information about the series illustrated

Self-Reflection (since 2018): Here is an exploration of the influence and interaction of the screen on self-perception and the creation of one's own image. How much the coded image of you that looks like you, at least at first glance, affects your perception of the «real» you. When has this process started? Who has a more matter and value and even influence? This process of the self-interaction seems endlessly connected and looped, echoing the way we all interact today. It feels like a chatting or messaging with yourself or replying to the voice-messages you’ve just left for yourself.

Eye-tracking (2018): The drawing on the steel is inspired by the eye-tracking technology that allowed you to follow the eye movement on the smartphone screen while browsing internet. The steel has a smartphone screen proportion and shiny screen-like surface. Following the drawing of the eye-movement created by the machine the work creates a loop between the real and digital interaction.

FOne-way sculptures (since 2017): The sculptures are created from a combination of balloons and office items such as elastic bands, clips, etc. The rubber bands and clips squeeze the body of the balloon like a sex or fetish toy. In doing so, they look naive and childlike, displaying fragility and insecurity. Balloons represent naive openness and vulnerability, and rubber bands and clamps represent violence and domination. But both are timely restricted in their interaction and only exist for a short period.


www.olyabazilevich.de
@olyabazilevich

interview

Luis Bortt