Portrait of Haleen Lee by Luis Bortt

*1997 in Seoul, South Korea; lives and works in Berlin
(Photo: Luis Bortt)

An Artist Interview #14

Haleen Lee

EN / DE
Seaside by Haleen Lee

by Haleen Lee
Seaside
2021
Oil on Canvas
210 x 150 cm

How would you describe your work?

Hi, first thanks for all of your interests. At the first phase of my process, I was actually uncertain about my views toward my purpose of works, but I find slowly nowadays that I’d have interest in the forms of different kinds of architecture no matter it’s interior or outer design. Moreover, not only this certain structure, but also the additional figures, which came from the shades and reflections on the building.

Wie würdest du deine Arbeit beschreiben?

Hi, erst einmal vielen Dank für euer Interesse. In der ersten Phase des Prozesses war ich mir eigentlich unsicher, was ich mit meinen Arbeiten bezwecken will, aber mittlerweile merke ich langsam, dass ich mich für die Formen der verschiedenen Arten von Architektur interessiere, egal ob es sich um die Innen- oder Außengestaltung handelt. Und zwar nicht nur diese bestimmte Struktur, sondern auch die zusätzlichen Figuren, die durch die Schattierungen und Reflexionen auf dem Gebäude hervorgebracht werden.

Sunny Day in Garden by Haleen Lee

by Haleen Lee
Sunny Day in Garden
2020
Oil on Canvas
230 x 220 cm

Blurry Conflicts

by Haleen Lee
Drawings
2021
Pencil on Paper
21 x 14,6 cm

Which materials and techniques do you work with?

I use oil paints on canvas, including of course acrylic paints and Watercolors on canvas or paper. The drawings come up with pencil or color pencil.

Mit welchen Materialien und Techniken arbeitest du?

Ich verwende Ölfarben auf Leinwand, natürlich auch Acrylfarben und Aquarellfarben auf Leinwand oder Papier. Die Zeichnungen entstehen mit Bleistift oder Farbstift.

ERBGERICHT - NEUE RÄUME by Haleen Lee at Robert Morat Galerie

by Haleen Lee
Spacial Expression
2020
Oil on Canvas
70 x 50 cm

HIVE by Haleen Lee at Schierke Seineke Galerie

by Haleen Lee
Tegel Airport 2050
2020
Oil on Canvas
260 x 175 cm

What influences do you have in your work??

Actually I’m also occupied with photography that could be of course considered as my other artistic activity. From this, I used to visit everytime into the most remarkable and common architectures, then dedicated myself to capture this subject as a best sight of views, mostly proceeding with analog materials such as 35mm negatives/positives as well as middle format films. This exercise makes me learn about variable buildings and this image index can help for my painting work. Or sometimes images from the internet as a reference could be a great source, in order to approach the object to understand their embraced characteristics too. Besides, I would love to go to museums and galleries, always learning new ideas or techniques from different artists and how the space is curated, as one of the endless assignments for all artists nowadays.

Welche Einflüsse wirken sich auf deine Kunst aus?

Ich beschäftige mich auch mit der Fotografie, die natürlich auch als meine weitere künstlerische Tätigkeit angesehen werden kann. Ich besuche daher ständig die bemerkenswertesten und gewöhnlichsten Architekturen und widme mich dann dem Festhalten dieses Themas als bester Anblick von Ansichten, wobei ich meist mit analogen Materialien wie 35mm-Negativen/Positiven sowie Mittelformatfilmen arbeite. Durch diese Übung lerne ich etwas über variable Gebäude und dieser Bildindex kann mir bei meiner Malereiarbeit helfen. Oder manchmal können auch Bilder aus dem Internet als Referenz eine gute Quelle sein, um sich dem Objekt zu nähern, um auch seine Eigenheiten zu verstehen. Außerdem liebe ich es, in Museen und Galerien zu gehen, um immer wieder neue Ideen oder Techniken von verschiedenen Künstlern zu lernen und zu erfahren, wie der Raum kuratiert ist, als eine der endlosen Aufgaben für alle Künstler heutzutage.

Untitled by Haleen Lee

Photo: Luis Bortt




Untitled by Haleen Lee

by Haleen Lee
Drawing
2021
Pencil on Paper
21 x 14,8 cm

Untitled by Haleen Lee

by Haleen Lee
Drawing
2021
Pencil on Paper
21 x 14,8 cm

Untitled by Haleen Lee

Photo: Luis Bortt




Is there an approach with which you converge when starting new work and what is your way of working in the further process?

First of all the development of painting or usage of other unique material techniques would be a priority. Then I would also try to construct my own design, then apply different styles adequately between oriental (Korean) ideologies and western (modernism, brutalism, post modernism, deconstructivism etc.) ideologies. In more options, there could also be possibilities, applying diverse in-depth scientific studies related to dimensional space or other philosophies about Architectures; I would have plans for an experimental process.

Gibt es einen Ansatz, mit dem du dich einer neuen Arbeit annährst und wie ist deine Arbeitsweise im weiteren Prozess?

Zuallererst hat die Entwicklung der Malerei oder die Verwendung anderer einzigartiger Materialtechniken Priorität. Dann versuche ich auch, mein eigenes Design zu konstruieren und verschiedene Stile zwischen orientalischen (koreanischen) Ideologien und westlichen (Modernismus, Brutalismus, Postmoderne, Dekonstruktivismus usw.) Ideologien adäquat anzuwenden. In weiteren Optionen könnte es auch Möglichkeiten geben, verschiedene vertiefte wissenschaftliche Studien in Bezug auf den dimensionalen Raum oder andere Philosophien über Architekturen anzuwenden; ich hätte Pläne für einen experimentellen Prozess.

HIVE by Haleen Lee at Schierke Seineke Galerie

by Haleen Lee
Jardines del Pedregal – 1952
2020
Acrylic on Canvas
70 x 50 cm

Untitled by Haleen Lee

by Haleen Lee
PLZ 10999
2021
Watercolor on Paper
21 x 14,8 cm

Untitled by Haleen Lee

by Haleen Lee
PLZ 10999
2021
Watercolor on Paper
21 x 14,8 cm

Are there topics that particularly concern you in your art?

These are going to be quite hard questions, but I would say Psychology at the moment. I’ve dictated myself that the inside of houses are able to provide us comfort , especially while we are resting, proving that any spatial dimensions as well as the outer layer of architecture could have a relationship between our psychological interactions with it. So this gives me some influences when it comes to the selection of colours or distorting a few areas.

Gibt es Themen, die dich in deiner Kunst besonders beschäftigen?

Das werden ziemlich schwierige Fragen sein, aber ich würde im Moment sagen: Psychologie. Ich habe mir selbst diktiert, dass das Innere von Häusern in der Lage ist, uns Komfort zu bieten, besonders wenn wir uns ausruhen, was beweist, dass alle räumlichen Dimensionen sowie die äußere Schicht der Architektur eine Beziehung zwischen unseren psychologischen Interaktionen mit ihr haben können. Das gibt mir also einige Einflüsse, wenn es um die Auswahl von Farben oder das Verzerren einiger Bereiche geht.

Have you always wanted to become an artist?

Yes. I always had those ambitions. But not an artist who just represent own work, being an artist who could teach and share ideas to help other people without any discriminations.

War dir schon immer klar, dass du Künstler wirst?

Ja. Diese Ambitionen hatte ich schon immer. Aber nicht als Künstler, der nur seine eigene Arbeit repräsentiert. Ich wollte ein Künstler sein, der lehren und Ideen teilen kann, um anderen Menschen zu helfen, ohne jegliche Diskriminierung.

The eye of the beholder by Haleen Lee

Photo: Luis Bortt

HIVE by Haleen Lee at Schierke Seineke

Photo: Luis Bortt

HIVE by Haleen Lee at Schierke Seineke Galerie

Photo: Luis Bortt

interview

Luis Bortt

back