Portrait of Jenny Brosinski by Luis Bortt

*1984 in Celle, Germany; lives and works in Berlin
Photo: Luis Bortt

An Artist Interview #15

Jenny Brosinski

EN / DE
Jenny Brosinski's studio in Berlin-Weißensee

Photo: Luis Bortt

How would you describe your work?

Process oriented. I develop from the material, and from the gesture.

Wie würdest du deine Arbeit beschreiben?

Prozess orientiert. Ich entwickele aus dem Material heraus, und aus der Geste.

Jenny Brosinski

by Jenny Brosinski
Exhibition view Wish you were here
PLUS-ONE Gallery
Antwerp, Belgium
2021

Which materials and techniques do you work with?

Primarily I paint, with oil and mixed media on unprimed canvas. Ceramics, stone, wood, but also come to use, always as it is necessary, I am interested in materials, I do not like to limit myself.

Mit welchen Materialien und Techniken arbeitest du?

In erster Linie male ich, mit Öl und Mixed Media auf ungrundierter Leinwand. Keramik, Stein, Holz, kommen aber auch zum Einsatz, immer so, wie es notwendig ist, mich interessieren Materialien, da mag ich mich nicht limitieren.

Jenny Brosinski

by Jenny Brosinski
Exhibition view Goofy
Choi & Lager
Cologne, Germany
2021

Is there an approach with which you converge when starting new work and what is your way of working in the further process?

I don't actually make drawings for the individual works, but it helps to draw beforehand. Reading is always good, too. And looking at individual series of works before starting something new. Then I always start on the floor. It also helps me to work on several canvases at the same time in the further process.

Gibt es einen Ansatz, mit dem du dich einer neuen Arbeit annährst und wie ist deine Arbeitsweise im weiteren Prozess?

An sich mache ich zwar keine Zeichnungen zu den einzelnen Arbeiten, aber es hilft zuvor zu zeichnen. Lesen ist auch immer gut. Und einzelne Werkreihen anschauen, bevor etwas Neues losgeht. Dann beginne ich immer auf dem Boden. Außerdem hilft es mir, an mehreren Leinwänden gleichzeitig zu arbeiten im weiteren Prozess.

Untitled by Haleen Lee

by Jenny Brosinski
A big thing or a small
2020
Oil, oil stick, spray paint on glued canvas (oak framed)
232,6 × 182,8 cm

Untitled by Haleen Lee

by Jenny Brosinski
But what if I trip
2019/20
Oil, oil stick, acrylic, charcoal and spray paint on canvas
360 x 300 cm

Jenny Brosinski

by Jenny Brosinski
Somethin’you call love
2020/21
Oil, Oil Stick, Charcoal, Fabric on Canvas
215 × 180 cm

What influences do you have in your work?

Almost all of them, and that's really annoying at times. That's why I almost never listen to music when I paint. Mostly audio books, documentaries about artists or movies. But not Clubhouse or anything like that. I'd rather listen to the Orcs marching into Moria…
Constructive influence is of course visiting a good exhibition in a gallery or museum. But also walks in the forest, the way to the studio, perceived out of the corner of the eye and smells have an effect.

Welche Einflüsse wirken sich auf deine Kunst aus?

Fast alle, und das ist beizeiten echt nervig. Deshalb höre ich auch fast nie Musik, wenn ich male. Meist Hörbücher, Dokumentationen über Künstler oder Filme. Aber nicht Clubhouse oder so. Dann lieber wie die Orks in Moria einmarschieren…
Konstruktiver Einfluss ist natürlich der Besuch einer guten Ausstellung in einer Galerie oder einem Museum. Aber auch Waldspaziergänge, der Weg ins Studio, aus dem Augenwinkel wahrgenommenes und Gerüche wirken sich aus.

HIVE by Haleen Lee at Schierke Seineke Galerie

by Jenny Brosinski
Exhibition view Goofy
Choi & Lager
Cologne, Germany
2021

What is the conceptual process by which your ceramics are created?

My ceramics work like sketches for me, it's about speed, lack of premeditation, and a kind of self-surprise. Ultimately, I like to work with clay to counter the painterly process, or just to clear my head for a change by demanding a different approach. But the immediacy should also be preserved here, I prefer it when they embody perfect imperfection than that they want to represent something.
In addition, my ceramic sketches serve me as a template for larger sculptures, which are then transferred into other materials, it is much about the translation into other media, and the question of whether something works or not, and if, how.

Wie ist der konzeptionelle Prozess, in dem deine Keramiken entstehen?

Meine Keramiken funktionieren für mich wie Skizzen, es geht um Schnelligkeit, Unbedarftheit, und eine Art Selbstüberrumpelung. Letztlich arbeite ich gern mit Ton, um dem malerischen Prozess etwas entgegenzusetzen, oder einfach mal den Kopf frei zu kriegen, indem ich mir eine andere Herangehensweise abverlange. Doch das Unmittelbare soll auch hier erhalten bleiben, es ist mir lieber, wenn sie perfect imperfection verkörpern, als das sie etwas darstellen wollen.
Ausserdem dienen mir meine Keramikskizzen als Vorlage für größere Skulpturen, welche anschließend in andere Materialien übertragen werden, es geht viel um die Übersetzung in andere Medien, und die Frage, ob etwas funktioniert oder nicht, und wenn, wie.

Untitled by Haleen Lee

by Jenny Brosinski
I was looking at all the life
Bronze, spray painted
84 x 60 x 100
Exhibition view NINE TO KNOW
Ruttkowski;68
Paris, France
2020

Untitled by Haleen Lee

by Jenny Brosinski
Exhibition view This Must Be The Place
Villa Schöningen with Ruttkowski;68
Potsdam, Germany
2021



What kind of dialogue do your ceramics and sculptures have with your painting?

Currently it is (still) so that the ceramics and sculptures are figurative, and of course I ask myself why that is so, but at the same time it seems totally logical to me and they formally enter, as inhabitants, into my painterly worlds. In this respect they do not really work against each other, rather I would say they stand opposite each other.

Welche Art von Dialog führen deine Keramiken und Skulpturen mit deiner Malerei?

Aktuell ist es ja (noch) so, dass die Keramiken und Skulpturen figürlich sind, und natürlich frage ich mich warum das so ist, aber gleichzeitig erscheint es mir total logisch und sie halten förmlich Einzug, als Bewohner, in meine malerischen Welten. Insofern arbeiten sie nicht wirklich gegeneinander, vielmehr würde ich sagen sie stehen einander gegenüber.

Jenny Brosinski

by Jenny Brosinski
Was it obvious to everybody else
2020
Oil, oil stick, olive oil, charcoal on canvas (oak framed)
200 x 152 cm

What would you describe as one of your key works and why?

Key works for me are those that open doors for me, that often strain me more, or that I initially trust less over the way, they are the ones that can be a forerunner of a series, but do not have to be. Sometimes they are outsiders, but they are very important to me over the years and give me insight into my processes.
"Fuck it I love you" (2015) will probably always be such a work for me, although I have already developed in a different direction, I connect a lot with this work and I still have a lot to learn from it. Technically it combines many aspects from my entire range and yet it is not overloaded. Wonderfully umconcrete with a lightness, openness and yet determined. Color-wise, my current work is much louder and since last year, figurative references meander clumsily through my paintings. Sometimes difficult to endure, and then again part of the process, my development and the time in which they arise. It would also be dishonest for me if, for example, I would compulsively try to keep the influence of the pandemic out of my paintings. For me it is about enduring something when I paint.

Was würdest als eine deiner Schlüsselarbeiten bezeichnen und warum?

Schlüsselarbeiten sind für mich jene, welche mir Türen öffnen, die mich oftmals mehr anstrengen, oder denen ich zunächst weniger über den Weg traue, es sind die, die ein Vorreiter einer Serie sein können, aber nicht müssen. Manchmal sind es auch Außenseiter, die aber über Jahre sehr wichtig für mich sind und mir Aufschluss über meine Prozesse geben.
„Fuck it I love you“ (2015) wird für mich wohl immer so eine Arbeit sein, obwohl ich mich schon in eine andere Richtung entwickelt habe, verbindet mich sehr viel mit dieser Arbeit, und ich habe noch einiges von ihr zu lernen. Technisch vereint sie viele Aspekte aus meiner gesamten Bandbreite und trotzdem ist sie nicht überladen. Herrlich umkonkret mit einer Leichtigkeit, Offenheit und doch bestimmt. Farblich sind meine derzeitigen Arbeiten viel lauter und seit vergangenem Jahr mäandern figurative Verweise ungelenk durch meine Bilder. Manchmal schwer auszuhalten, und dann doch wieder Teil des Prozesses, meiner Entwicklung und der Zeit in der sie entstehen. Es wäre für mich auch unehrlich, wenn ich z.B. zwanghaft versuchen würde den Einfluß der Pandemie aus meinen Bildern wegzuhalten. Es geht für mich darum etwas auszuhalten, wenn ich male.

Jenny Brosinski

by Jenny Brosinski
Exhibition view Wish you were here
PLUS-ONE Gallery
Antwerp, Belgium
2021

Jenny Brosinski

by Jenny Brosinski
Exhibition view Feels good til it doesn’t
L21 Gallery
Palma, Spain
2020

Was it always obvious to you that you would become an artist?

I've always known it subliminally, but I didn't want to admit it for a long time. So there too it was a process ;)

War es für dich schon immer ersichtlich, dass du Künstlerin wirst?

Gewusst habe ich es unterschwellig wohl schon immer, nur wahrhaben wollte ich es lange nicht. Also auch da war es ein Prozess ;)

The eye of the beholder by Haleen Lee

Photo: Luis Bortt

HIVE by Haleen Lee at Schierke Seineke

Photo: Luis Bortt

Untitled by Haleen Lee

Photo: Luis Bortt

Untitled by Haleen Lee

Photo: Luis Bortt

HIVE by Haleen Lee at Schierke Seineke Galerie

Photo: Luis Bortt

HIVE by Haleen Lee at Schierke Seineke Galerie

Photo: Luis Bortt

interview

Luis Bortt

back