BLOSSOMING
KUNZTEN show #3

Billie Clarken | Johannes Daniel | Lunita-July Dorn | Jonas Fahrenberger | Laust Højgaard
Daniel Hölzl | Stefanie Moshammer | Emil Urbanek

Flutgraben e.V., Berlin

11. – 19.05.2024

EN / DE
Hunting Hearts

KUNZTEN show #3 BLOSSOMING
2024
Photo: Isabelle Schmitz

We are pleased to be continuing our exhibition series „KUNZTEN shows“ with BLOSSOMING and to bring together eight outstanding artistic positions at the Flutgraben e.V. in Berlin-Kreuzberg and Trep-tow.

The works presented approach us cautiously, they take us by the hand and show us the moment just before blossoming, decomposition and rebirth inseparable from one another, the slight melancholy of beginnings. They shake us from our hibernation and gently remind us that we have bodies that can interact with the world. A stroll on an early morning in May. The dream has not yet quite faded, han-ging in the back of our minds like a light fog alongside the images of ancient memories and is already overlaying with fresh impressions. The day has begun. The city is leaving its traces everywhere and we are starting to warm up to it again. The asphalt is still cool, but that will soon change, and you can already begin to see the air. The early rays of sunshine reveal the dust that has settled on everything. A new coating. We walk past a playground. It is blooming, we hear the call of a bird. Something is alive everywhere, while something else is still dying. We are shedding our skins but have not quite shaken off the old. Perhaps there is something to mourn, perhaps something to clean up. Hunched bodies, a frantic dance, we still need to warm up again. A flower like an act of reconciliation. We rub the dirt from our eyes and are back in touch, we’re being looked at but we hold the gaze, a straight face. We see skin and eyes, catch fragments of sentences. A distorted face and an attempt at a smile, the eyes puffy. The beauty still somewhat grotesque, though already recognizable. The prospect of a journey. Or at least a day at the lake.

KUNZTEN is a non-profit art and culture project run by young creatives since 2019. As a multimedia platform for young art, KUNZTEN promotes up-and-coming and outstanding artists. In our online ma-gazine, we publish artist interviews in which we dive deep into the artistic practice of intriguing artists. With our KUNZTEN shows # series, we bring together the artists from the Artist Interviews in an exhi-bition context. The term KUNZTEN is a neologism of „KUNst“ (art) and „ZTEN - NETZ(werk)“ (network). KUNZTEN thrives on dialogue with artists with the aim of rethinking the role of art in today‘s world and questioning traditional structures.

With the KUNZTEN shows, we bring together the artists from the published portraits in an exhibition context and thus create an exciting variety of different artistic forms of expression and media. The ex-hibitions unite a wonderful variety of outstanding artistic positions, with the participating artists coming from different disciplines and backgrounds. The various media include abstract and figurative painting, extensive installations, sculpture, photography and video art. We consider our exhibitions as a platform for artworks that resonate with the viewer and as a vivid and organic space where different mentali-ties and approaches, different questions and perspectives come together. We want to create fields of tension and fascinating relationships between figuration and abstraction, between the organic and the artificial, between the observation of the world and the creation of new imagery. Through the interplay of different forms of expression, we create a space for new, inclusive perspectives.

Wir freuen uns, mit BLOSSOMING unsere Ausstellungsreihe „KUNZTEN shows“ fortzusetzen und in den Räumen des Flutgraben e.V. in Berlin-Kreuzberg und Treptow acht herausragende künstlerische Positionen in einer Gruppenausstellung zusammenzubringen.

Die präsentierten Arbeiten treten vorsichtig an uns heran, sie nehmen uns an die Hand und zeigen uns den Moment kurz vor der Blüte, Zersetzung und Neuanfang nicht voneinander zu trennen, die leichte Melancholie, die Anfängen innewohnt. Sie wecken uns aus unserem Winterschlaf und erinnern uns daran, dass wir Körper haben, die mit der Welt in Verbindung treten können. Ein früher Morgenspaziergang im Mai. Das Geträumte ist noch nicht ganz verflogen, hängt uns gemeinsam mit Bildern alter Erinnerungen im Hinterkopf wie ein leichter Nebel und überlagert sich bereits mit taufrischen Eindrücken. Der Tag hat begonnen. Die Stadt hinterlässt überall ihre Spuren und wir nähern uns ihr langsam wieder an. Der Asphalt ist noch kühl, aber das wird sich bald ändern, und trotzdem können wir die Luft schon sehen. In den ersten Sonnenstrahlen kommt der Staub zum Vorschein, der sich auf alles gelegt hat. Ein neuer Anstrich. Wir gehen an einem Spielplatz vorbei. Es blüht, wir hören die Antwort eines Vogels. Überall lebt etwas, etwas anderes liegt noch im Sterben. Wir häuten uns, haben das Alte jedoch noch nicht ganz abgeschüttelt. Vielleicht gibt es etwas zu betrauern, vielleicht etwas aufzuräumen. Ungelenke Körper, ein wilder Tanz, wir müssen erst wieder warm werden. Eine Blume wie ein Versöhnungsangebot. Wir reiben uns den Sand aus den Augen und sind wieder in Kontakt, wir werden angesehen und schauen nicht weg, ein klarer Blick. Wir sehen Haut und Augen, hören Satzfragmente. Ein verzerrtes Gesicht, der Versuch eines Lächelns, die Augen verquollen. Die Schönheit noch etwas grotesk aber bereits erkennbar. Das Versprechen einer Reise. Oder wenigstens auf einen Tag am See.

KUNZTEN ist ein seit 2019 bestehendes, nicht profitorientiertes Kunst- und Kulturprojekt von jungen Kulturschaffenden. Als multimediale Plattform für junge Kunst fördert KUNZTEN aufstrebende und herausragende Künstlerinnen und Künstler. In unserem Online-Magazin veröffentlichen wir Artist Interviews, in denen wir tief in das künstlerische Schaffen der Künstlerinnen und Künstler eintauchen. In Ausstellungen bringen wir die Künstler:innen aus den veröffentlichten Portraits im Ausstellungskontext zusammen. Der Begriff KUNZTEN ist ein Neologismus aus „KUNst“ (Kunst) und „ZTEN - NETZ(werk)“ (Netzwerk). KUNZTEN lebt vom Dialog mit Künstlerinnen und Künstlern mit dem Ziel, die Rolle der Kunst in der heutigen Welt zu überdenken und traditionelle Strukturen zu hinterfragen.

Mit den KUNZTEN shows bringen wir die Künstler:innen aus den veröffentlichten Portraits im Ausstellungskontext zusammen und schaffen so eine spannende Vielfalt verschiedener künstlerischen Ausdrucksformen und Medialitäten. Die Ausstellungen vereinen eine wunderbare Vielfalt an herausragenden künstlerischen Positionen, wobei die teilnehmenden Künstler:innen aus unterschiedlichen Disziplinen und Hintergründen kommen. Die verschiedenen Medialitäten umfassen abstrakte und figurative Malerei, raumgreifende Installationen, Skulptur, Fotografie und Videokunst. Wir verstehen die Ausstellung als Plattform für Werke, welche die Besucher:innen berühren und als einen lebendigen und organischen Ort, an dem unterschiedliche Denk- und Sichtweisen, verschiedene Fragestellungen und Perspektiven aufeinander treffen. Wir wollen Spannungsfelder und faszinierende Beziehungen herstellen zwischen Figuration und Abstraktion, zwischen dem Organischen und dem Artifiziellen, zwischen der Beobachtung der Welt und der Erschaffung neuer Bildwelten. Im Wechselspiel verschiedener Ausdrucksformen schaffen wir einen Raum für neue, inklusive Perspektiven.

Untitled by Haleen Lee

by Stefanie Moshammer
Bougie on a budget
2022
Chrome-plated steel, rubber tires
150 x 92 x 41 cm

Untitled by Haleen Lee

by Stefanie Moshammer
Another Franz Josef
2023
Ink on canvas, acryl, strechted onto wooden frame, fringed fabric
50 x 40 cm

Hunting Hearts

by Stefanie Moshammer (l.) and Daniel Hölzl (r.)
KUNZTEN show #3 BLOSSOMING
2024
Photo: Isabelle Schmitz

Sunny Day in Garden by Haleen Lee

by Daniel Hölzl
GROUNDED NO. TEN
2024
Recycled carbon fibre and recycled paraffin wax
140 x 200 x 5 cm

Sunny Day in Garden by Haleen Lee

by Jonas Fahrenberger
Tagebuch eines Trinkers (l.)
2024
Mixed Media
170 x 150 cm

by Jonas Fahrenberger
Quality Painting (r.)
2024
Mixed Media
170 x 150 cm

Sunny Day in Garden by Haleen Lee

KUNZTEN show #3 BLOSSOMING
2024
Photo: Isabelle Schmitz

Sunny Day in Garden by Haleen Lee

KUNZTEN show #3 BLOSSOMING
2024
Photo: Isabelle Schmitz

Sunny Day in Garden by Haleen Lee

by Laust Højgaard
Transcendence (l.)
2024
Acrylic on linen
190 x 190 cm

by Lunita-July Dorn
Die Sonne macht mich Hundemüde (r.)
2024
Acrylic on canvas
160 x 180 cm

Sunny Day in Garden by Haleen Lee

by Johannes Daniel
End of season (so honest and so perfect)
2023
Oil on canvas
75 x 60 cm

Sunny Day in Garden by Haleen Lee

by Johannes Daniel
Easy said but less often done
2024
Oil on canvas
220 x 160 cm

Sunny Day in Garden by Haleen Lee

KUNZTEN show #3 BLOSSOMING
2024
Photo: Isabelle Schmitz

Sunny Day in Garden by Haleen Lee

Emil Urbanek
they‘re nice
2024
Ink, acrylic and coloured pencil on canvas
70 x 60 cm

Sunny Day in Garden by Haleen Lee

KUNZTEN show #3 BLOSSOMING
2024
Photo: Isabelle Schmitz

BILLIE CLARKEN (*1992 in Virginia, lives and works in Berlin) studied in Virginia and at the UdK Berlin (Bonvicini class). In her multidisciplinary works, she explores everyday imagery and its implications and contradictions in our consumerist Western society. In 2024 Clarken was a resident of L‘appartamento in Naples.

DANIEL HÖLZL (*1994 in Schwaz, AT, lives and works in Berlin) studied at the Kunsthochschule Weißensee and was selected for the New Positions sponsorship program of Art Cologne in 2022. In his often site-specific and monumental installations and sculptures, he engages with questions of the material, cyclical structures and durability. He is represented by Galerie Dittrich&Schlechtriem since 2021.

EMIL URBANEK (*2000 in Berlin; lives and works in Berlin) studies at the UdK Berlin (Zipp class). Urbanek creates dreamlike pictorial spaces that are characterized by blurriness and permeated by recurring symbols. Through the use of historical painting techniques (e.g. glaze painting), a queer appropriation of these techniques takes place. Urbanek has been represented by the Weserhalle since 2024.

JOHANNES DANIEL (*1987 in Halle/Saale, lives and works in Leipzig) studied painting at the HGB Leipzig and in Warsaw. His oil paintings are strongly influenced by the digital collages on which they are based and in which he incorporates imagery from the pop and consumer culture that surrounds us, as well as fragments of bodies and text.

JONAS FAHRENBERGER (*1995 in Gießen, lives and works in Leipzig/Offenbach a.M.) studied at the HfG Offenbach until 2024. In his painterly and sculptural works, he mostly uses found materials and lets them speak for themselves in a post-vandalistic manner. He is represented by Galerie Nagel&Draxler.

LAUST HØJGAARD (*1989 in DK, lives and works in Svendborg, DK) combines influences from mythology, popular- and urban culture in his paintings. His figures are gigantically exaggerated and grotesquely distorted, his visual language characterized by irony, humour, exaggeration, and geometry. Højgaard is represented by Galerie Droste.

LUNITA-JULY DORN (*1999 in Berlin, lives and works in Berlin) has been studying at the Kunsthochschule Weißensee in Berlin (Feldmann class) since 2020. Her large-scale paintings mostly depict self-portraits and are infused with recurring, symbolically charged objects, creating fantastical and dreamlike visual worlds that are refracted through the unwavering gaze of the protagonist.

STEFANIE MOSHAMMER (1988 in Vienna, AT; lives and works in Vienna) studied textile design, graphic design and photography and in her multimedia works creates visual narratives that deal with social issues, while always referencing the private and the personal. In 2024 she was longlisted for the Deutsche Börse Photography Foundation Prize and in 2018 she won the C/O Berlin Talent Award.

For further information please contact: mail[at]kunzten.de

BILLIE CLARKEN (*1992 in Virginia, lebt und arbeitet in Berlin) studierte in Virginia und an der UdK Berlin (Klasse Bonvicini). In ihren multidisziplinären Arbeiten setzt sie sich mit alltäglichen Bildwelten und deren Bedeutung und Paradoxien in unserer westlichen Konsumgesellschaft auseinander. 2024 war Clarken Residentin von L’appartamento in Neapel.

DANIEL HÖLZL (*1994 in Schwaz, AT, lebt und arbeitet in Berlin) studierte an der Kunsthochschule Weißensee und wurde 2022 für das Sponsoringprogramm New Positions der Art Cologne ausgewählt. In seinen meist ortsspezifischen und monumentalen Installationen und Skulpturen setzt er sich mit Fragen nach Material, zyklischen Strukturen und Permanenz auseinander. Seit 2021 wird er von der Galerie Dittrich&Schlechtriem repräsentiert.

EMIL URBANEK (*2000 in Berlin; lebt und arbeitet in Berlin) studiert an der UdK Berlin (Klasse Zipp). Urbanek schafft traumartig anmutende Bildräume, welche von Unschärfe geprägt und von wiederkehrenden Symbolen durchzogen sind. Durch die Verwendung historischer Maltechniken (z.B. Lasurmalerei), findet eine queere Aneignung dieser statt.

JOHANNES DANIEL (*1987 in Halle/Saale, lebt und arbeitet in Leipzig) studierte Malerei an der HGB Leipzig und in Warschau. Seine Ölgemälde sind stark geprägt von den digitalen Collagen, die ihnen zugrunde liegen und in welchen er Bildwelten der uns umgebenden Pop- und Konsumkultur, sowie Körper- und Textfragmente einfließen lässt.

JONAS FAHRENBERGER (*1995 in Gießen, lebt und arbeitet in Leipzig/Offenbach a.M.) studierte bis 2024 an der HfG Offenbach. In seinen malerischen und skulpturalen Arbeiten verwendet er größtenteils gefundene Materialien und lässt diese in postvandalistischer Manier für sich selbst sprechen Er wird von der Galerie Nagel&Draxler repräsentiert.

LAUST HØJGAARD (*1989 in DK, lebt und arbeitet in Svendborg, DK) verarbeitet in seinen Gemälden Einflüsse aus Mythologie, Popkultur und urban culture. Seine Figuren sind gigantisch überzeichnet und grotesk verzerrt, seine Bildsprache geprägt von Ironie, Humor, Übertreibung und Geometrie. Højgaard wird repräsentiert von der Galerie Droste.

LUNITA-JULY DORN (*1999 in Berlin, lebt und arbeitet in Berlin) studiert seit 2020 an der Kunst-hochschule Weißensee in Berlin (Klasse Feldmann). Ihre großformatigen Gemälde stellen meist Selbstportraits dar und werden von wiederkehrenden, symbolhaft aufgeladenen Gegenständen durchzogen, wodurch fantastisch und traumhaft anmutende Bildwelten entstehen, die durch den unerschütterlichen Blick der Protagonistin gebrochen werden.

STEFANIE MOSHAMMER (1988 in Wien, AT; lebt und arbeitet in Wien) studierte Textildesign, Grafik-design und Fotografie und schafft in ihren multimedialen Arbeiten visuelle Erzählungen, welche soziale Thematiken verhandeln, hierbei jedoch stets einen Rückbezug auf das Private, Persönliche herstellen. 2024 war sie u.a. auf der Longlist für den Preis der Deutsche Börse Fotografie-Stiftung und 2018 Ge-winnerin des C/O Berlin Talent Awards.

Für weitere Informationen, kontaktieren Sie bitte mail[at]kunzten.de

Untitled by Haleen Lee

Photo: Maximilian Schaefer

Untitled by Haleen Lee

Photo: Maximilian Schaefer

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